Banen zoeken via bekenden
Het congres ‘HRM in de zorg 2015’ heeft me vorige week weer heel veel stof tot nadenken gegeven. Een fantastische manier om in één dag weer even goed na te denken over waar je in je vak mee bezig bent.
Eén van de workshops werd verzorgd door Bas van Leeuwen van Driessen HRM en Nic Huisken van TNS Nipo. Zij hebben HRM-er en werkenden in de zorg geïnterviewd en vragen gesteld. Een belangrijke sector op de arbeidsmarkt. 1.4 van de 7.2 miljoen Nederlanders werkt in de zorg- en welzijnssector. Dat is maar liefst 1 op de 5.
Bijzonder vond ik de uitkomst in hun onderzoek dat 1 op de 3 organisaties vacatures plaatst in de dagbladen en dat 65% van de werkzoekenden niet in een betaald dagblad zoekt. 80% kijkt niet in gratis dag- of weekbladen voor vacatures. 1 op de 6 gebruikt Linkedin bij het vinden van een baan. De meest gebruikte middelen in de zoektocht naar een baan van de zorg- en welzijnsmedewerkers zijn:
36% via bekenden en netwerken
36% door open sollicitaties en
21% via vacature-websites
De open sollicitaties vind ik wel opvallend. Ik dacht dat dat uit de tijd was. Blijkbaar zijn er nog veel werkgevers in de zorg die een sollicitantenarchief bijhouden. Ik vroeg me af waarom werkgevers zich niet aansluiten bij het zoekgedrag van de werkzoekenden, want uit het onderzoek blijkt dat ze elkaar niet optimaal ontmoeten. Er zijn allerlei manieren om bij sollicitatieprocedures te registreren hoe de sollicitant de vacature heeft gevonden, maar het lijkt erop dat deze gegevens niet door werkgevers gebruikt worden.
Een tip voor werkgevers in de zorg: kijk naar de gegevens waar je al over beschikt of begin met het registreren van de bronnen die de sollicitanten gebruiken ! Én een tip voor de werkzoekenden: in de dagbladen kom je ook vacatures tegen voor banen in de zorg- en welzijnssector. Het zou nog mooier zijn als vraag en aanbod nog beter bij elkaar komen.
Én nog iets om over na te denken: die 36% die via bekenden en netwerken solliciteren doen dat natuurlijk alleen als de medewerkers trots zijn op de organisatie en dit uitdragen. Verjaardagen en feestjes zijn daar reuze geschikt voor.
Reacties
1 Reactie
Mooie samenvatting van de presentatie. Als ’tag’ in dit artikel heb je de tekst staan ’trots op de organisatie’. Dat is een mooi thema voor HRM, zeker als ziet dat medewerkers wel een sterke verbondenheid voelen met de directe collega’s, maar het positieve gevoel over de organisatie door de bezuinigingen en reorganisaties onder druk staat.
Comments for this post are closed.