Druk op enter om de resultaten te tonen of ESC om te annuleren.

Skûtsjesiler

Op een winderige kille zaterdagmiddag in december rijd ik met mijn echtgenoot Frans naar het terpdorp Abbega in Friesland. Een klein plaatsje met ongeveer 265 inwoners. We zijn te gast bij accountant Henk Frankena, geboren en getogen in Friesland. Mijn collega Coen heeft me op zijn spoor gezet, omdat Henk een bijzondere passie heeft, waaraan hij zich 5 jaar geleden ten volle overgegeven heeft. Samen met een vriend heeft hij een skutsje, waarvan we de mast vanuit het raam kunnen zien. Hij ligt in het water voor het huis van zijn vriend, tevens overbuurman.

Henk was altijd al een zeiler. Zijn vader nam hem altijd mee naar het skutsjesilen. Op z’n 12e zat hij al in een zeilboot van een vriendje en zijn eerste eigen bootje heeft hij, naar eigen zeggen, aan gort gezeild. Toen kreeg hij een wedstrijdboot, een schakel, waarmee hij zeilde tijdens de Sneekweek en bij andere wedstrijden in de buurt. Hij kreeg verkering, liet een huis bouwen, kreeg kinderen en de boot kwam nog maar af en toe uit de stalling. Hij deed wat onderhoud, zeilde 2 of 3 keer per jaar een wedstrijd en dat was het.

Op een gegeven moment belde een maat van hem, die een skûtsje had gekocht en bemanning nodig had. Henk ging mee en…………. was verloren. Hij werd fokkenist, later adviseur en toen begon het steeds meer te kriebelen. Hij wilde ook zelf wel graag sturen. Hij zag ook om zich heen dat dorpen skutsjes aankochten en de bewoners dat samen exploiteerden in de vorm van een stichting.

Een keer was er een dorpsfeestje in Abbega en in gesprek met zijn buurman en een potje bier erbij beweerde Henk dat zo’n dorpsskutsje in Abbega ook zou moeten kunnen. Henk wilde de financiën wel regelen. Hij wist zijn buurman erin mee te krijgen. Er gingen een paar maanden overheen, maar intussen was Henk van alles aan het bedenken en regelen. Hij ging ervoor. Er moest echter thuis wel een en ander besproken worden, want zijn vrouw heeft helemaal niets met zeilen. Ze vond het uiteindelijk prima, maar Henk moest haar er niet mee lastig vallen, zij heeft andere hobby’s. We moesten vreselijk lachen toen Henk ons vertelde dat ze nu voorzitter van de stichting is. Hij was er nog niet, hij moest nog bemanning hebben. Toen kwam mijn collega Coen in beeld. Ze troffen elkaar op een verjaardag en Coen kwam in gesprek met de vrouw van Henk, die haar twijfels uitsprak over Henk zijn plannen met de skutsje. Coen vertelde over de stappen die hij in zijn eigen leven had gezet en zei dat iedereen zijn dromen na moest jagen en zolang je gezond bent de leuke dingen moet doen. Coen heeft hiermee Henk zijn vrouw het laatste zetje gegeven. Henk was er zelf helemaal klaar voor en toen begon het. Terwijl Henk dit aan ons vertelt beginnen zijn ogen te twinkelen en leunt hij steeds verder over de tafel. Hij neemt ons helemaal mee in zijn verhaal. De dorpsgenoten van Abbega werden uitgenodigd in een zaaltje en aan het eind van de avond waren er van de 40 aanwezigen 20 enthousiast, voor zowel bemanning als vrijwilliger. Het ‘Abbegase skûtsje’ was een feit. Ze hadden al een skûtsje van het bouwjaar 1905 op het oog en met wat onderhandelingen hebben ze hem voor een goed prijsje kunnen kopen. Toen de skûtsje een paar maanden later (2009) naar Abbega kwam was er een hoop drukte in het dorp. Eerst in het dorp waar hij vandaan kwam. Vanuit de dorpskroeg werd het schip uitgeleide gedaan met Omroep Frysland erbij, muziek, Shantykoor op het schip en zo kwam hij in Abbega aan. Het eerste jaar stond in het teken van het leren kennen van het schip en het wegwerken van het achterstallig onderhoud. De een heeft een sjofel als de mast eraf moet, een ander heeft een schuur voor opslag, weer een ander heeft allerhande onderdelen of lasmogelijkheden, nog een ander sponsort de verf. Aan het eind van het jaar werd er voor het eerst aan een paar wedstrijden meegedaan. In 2010 werd het serieus.

Ze hebben net het eerste lustrum van de skûtsje met heel Abbega gevierd. Hij vaart ieder seizoen met gasten. Met de opbrengst van het zeilen met groepen (o.a. bedrijfsuitjes) en geld van donateurs wordt het schip bekostigd. Onlangs heeft hij ongeneeslijk zieke man, die vroeger zelf zeilde en op een skutsje was geboren, een tocht laten maken. Dit was fantastisch om te doen en de man vond het prachtig.

De lol van het ‘ploegjesilen’(groepen) is dat je allemaal verschillende mensen ontmoet, soms samen met meerdere skûtsjes zeilt (onlangs 17), de mensen die graag actief mee willen zeilen en ze enthousiast maken, het vertellen over het skûtsjesilen en de historie.

Maar waar het allemaal echt om draait, zijn de evenementen en wedstrijden (Langweer, Lemmer Ahoy, Slag om Heeg, IFKS-kampioenschap). Ze vallen telkens in de prijzen. Grappig is dat ze vorig jaar de skutsje met 47 cm hebben ingekort. ‘Gewoon’ een stuk er tussenuit gehaald en weer aan elkaar gelast. Ze waren de Calimero van een grote klasse en konden niet op tegen de grote jongens en winnen was toch het grote doel. Een andere skutsje kopen of hem verlengen is overwogen, maar bleek toch geen optie te zijn. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad om hem aan te passen, want het had ook gevolgen voor de mast en andere zaken. Nu varen ze in de A klasse van skûtsjes tot 17.10 mtr en hun skûtsje is nu 17.09 mtr. Er worden bekers gewonnen, maar Henk is nog niet tevreden.

Hij vertelt over een keer dat het schip is omgeslagen, uitgerekend toen de vrouwen van het dorp aan boord waren. Hij kan er nu weer om lachen, maar er lagen opeens allemaal vrouwen in het koude water en gelukkig was er een groot zeilschip in de buurt, die de dames op het droge hebben gehaald. 112 was gebeld, 5 ambulances (vanwege kans op onderkoeling), brandweer en politieagenten stonden in de haven, maar uiteindelijk kwam iedereen heelhuids op het droge. Hij zat er enorm mee, maar de dames zijn er al weer overheen. Bij een 3e wedstrijd bij de Slag om Heeg sloegen ze ook om, waarbij mijn collega Coen nog gewond geraakt is.
Als ik Henk vraag wat er zo leuk is aan zeilen krijg ik een enthousiast verhaal, waarvoor je enige kennis moet hebben van het zeilen. Hij beschrijft het ‘scherp aan de windzeilen’, een soort van worsteling met wind, zeil en skûtsje. Henk hoort het skûtsje zeggen ‘kom maar!’. Je hebt 15 ton ijzer in je macht. ‘Als je dan nog snelheid begint te lopen en sneller gaat dan de anderen……….. dat is kicken’. En je doet het samen. Iedereen is belangrijk.

Op tafel staat een model van een skûtsje en wijzend laat Henk zien hoe en waarvoor skûtsjes vroeger gebruikt werden, zonder motor, en hoe mensen erop leefden. Er zijn nog zo’n 85 wedstrijdschepen en 50 a 60 originele skûtsjes. Een echte skûtsje is een platboot en is in Friesland gebouwd. Ze zien er wel allemaal anders uit, herkenbaar per werf. Ze zijn geregistreerd bij het kadaster. Soms wordt er nog wel eens een gevonden in het buitenland.

Je moet een beetje gek zijn, zegt Henk. En die gekte is inmiddels overgeslagen op zijn zoon, die ook al met wedstrijdzeilen meedoet. Zijn vrouw wil nooit meer op ‘dat rotding’, maar ze staat er wel achter. Bij de IFKS-wedstrijden zit zijn vrouw met een groepje anderen met stoeltjes, koffie en groene shirtjes aan aan de waterkant naar het zeilen te kijken. Hij kijkt nu al weer uit naar de volgende wedstrijden. Hij hoopt dit nog jaren te kunnen doen samen met de bewoners van Abbega.

Contact: www.itabbegeasterskutsje.nl

email: h.frankena@home.nl

 abbegaesterskutsje

Welkom

Heb je een baan waarin je niet écht gelukkig bent of ben je er ziek van geworden of wil je gewoon eens op zoek naar ander werk? Lees dan bij ‘passieverhalen’ de interviews die ik gehouden heb met mensen die een ‘draai’ in hun loopbaan hebben gemaakt en nu iets doen dat past bij hun passie. Of laat je inspireren door de blogs.

Hulp nodig?

Zelf kun je ook met een beetje lef, inspirerende mensen om je heen en begeleiding van een loopbaancoach een ommekeer in je loopbaan maken en elke dag met plezier naar je werk gaan. Ik wil je daar graag bij helpen. Vul onderstaand formulier in en ik neem contact met je op. Na een (gratis) intakegesprek kunnen we samen bepalen hoe het traject eruit gaat zien en maak ik een offerte.

Gegevens

Werkenvanuitpassie.nl
KvK: 72421924