3 symptomen van een rotbaan
In de zorginstelling, waar ik als hoofd P,O & O werk, zoeken we voor de organisatie naar een heel directe vorm van het meten van de medewerkerstevredenheid. Ik vind het erg leuk om over een nieuwe aanpak na te denken, want het dwingt me om te zoeken naar wat nu precies de factoren zijn die een baan leuk maken. Een oud collega Edwin Brink tipte me om eens te kijken wat Patrick Lencioni daarover zegt.
De Amerikaan vertelt in zijn boek ‘3 symptomen van een rotbaan’ een fabel over Brian Bailey, een rijke gepensioneerde ceo, die besluit weekendmanager te worden bij een pizzatent. Hij treft daar nogal wat ongelukkige werknemers aan en ontwikkelt ter plaatse een methode om het werk weer leuk te maken. Dat lukt. Binnen de kortste keren verandert de pizzatent in een plezierige werkplek.
De symptomen die hij van rotbaan beschrijft zijn: je werk is anoniem, onbelangrijk en ongemeten. Anders gezegd: als er niemand is die jouw inzet erkent ben je anoniem bezig, als je werk er voor niemand toe lijkt te doen is het onbelangrijk; als je niet over objectieve maatstaven beschikt voor het effect van je werk ben je overgeleverd aan de grillen en oordelen van je collega’s.
Het boek heeft me enorm geïnspireerd. Ik kreeg de bevestiging dat je als medewerker gezien, gehoord, begrepen en gewaardeerd wordt, de tevredenheid hoog is. Het gevoel dat je ertoe doet zorgt ervoor dat je met plezier je werk kunt doen.
Ik ben door deze fabel alleen maar gesterkt in het idee dat het voorleggen van vragenlijsten een enorme omweg is om de tevredenheid te meten. We gaan in onze instelling gewoon in gesprek met de medewerkers en vragen hoe de sfeer en communicatie is, of ze zichzelf kunnen zijn en of ze samen kunnen werken aan de doelen en de ontwikkeling van de afdeling. We zoeken samen naar oplossingen voor zaken waarover ontevredenheid bestaat en benoemen wat we vooral willen behouden. We gaan het gewoon doen!
Heb je ook goede ervaringen met alternatieve medewerkerstevredenheidsonderzoeken? Schrijf hieronder je reactie.
Reacties
Laat een reactie achter