Druk op enter om de resultaten te tonen of ESC om te annuleren.

Vijftig jaar bij één baas

Een klein artikeltje in de Stentor trok mijn aandacht. Roelof Tien heeft 50 jaar bij Scania gewerkt. Ik realiseerde me dat er bij het optrekken van de AOW-leeftijd steeds meer mensen zullen zijn die een 50-jarig arbeidsverleden hebben, maar 50 jaar bij één baas leek me toch wel uniek.
Ik ben Roelof gaan zoeken en bij hem op bezoek gegaan in Nijeveen, waar hij sinds 1971 woont.
Roelof komt uit een gezin van negen. Vader, die in lompen, metaal en oud papier handelde was invalide geworden en moeder was huisvrouw. De kinderen moesten voor geld zorgen. Ze woonden in Meppel en de veertienjarige Roelof stapte bij BG (carrosseriebouw) binnen en vroeg of er werk was. Dat was er en hij kon ’s middags al beginnen. Hij begon als broekie in het magazijn. Na een week moest hij de fabriek in. Hij moest de andere jongens gaan helpen. Alles werd met de hand gelost, heftrucks waren er toen nog niet. Materiaal kwam uit Zweden en dat moest aan elkaar gelast worden. Hij moest de cabine schoonmaken en aan de lijn werden er platen, dakhemeltjes, ruiten en deuren in gezet. Ze maakten er vier op een dag. Vervolgens kwam hij in de spuiterij. Het bedrijf werd steeds groter. De auto’s gingen vanuit Meppel naar Scania Zwolle. Ze werden dan geschuurd en opnieuw gespoten. Later werden ze in Meppel ook al in kleur gespoten. De klant kon krijgen wat hij maar wilde. In de jaren’ 70 werden ze overgenomen door Scania. Na dertig jaar is hij naar Zwolle gegaan. De werkweken waren toen ruim veertig uur. Ook werkten ze op zaterdagmorgen, maar dat was niet zo lang. Hij heeft er een goede tijd gehad. Vrijdags was het uitbetalen. Ze kleedden zich om en de boekhouder stond aan de andere kant van de lijn en overhandigde hun het loon. Later ging het via de bank. Bij BG werkte zo’n veertig man en je kon op je verjaardag iedereen nog trakteren. Later bij Scania kon dat niet meer. Roelof heeft goede bazen gehad. Je had vroeger de productieleider en die had wat voorlieden. Zij regelden alles en bij afwijkingen gingen ze naar de productieleider. Later, toen het bedrif groter werd kwamen er chefs. Er was ook een CAO. Hij heeft één keer gestaakt voor een nieuwe en betere CAO. Dat duurde maar liefst veertien dagen. Alles lag plat. Hij is eerder weer aan het werk gegaan dan anderen. Dat gaf de nodige commotie.
Hij werkte ook wel in ploegendienst. Dat begon in Meppel pas na vijfentwintig jaar. In Zwolle ging hij in de dagdienst. Dat vond hij veel prettiger.
Meppel ging op een gegeven moment sluiten, maar iedereen kon naar Zwolle. In Zweden werden de cabines al gespoten ze kwamen in kleur in Zwolle aan. Later is Meppel nog een poos open geweest in verband met grote productie. Ook Roelof is toen weer in Meppel gaan werken, in Zwolle en in Meppel, soms beide op één dag.

arbeidskaart Roelof Tien
Op de schoorsteen zie ik een Arbeidskaart staan. Vanuit de Arbeidswet van 1919 was er een verplichting dat ‘de mannelijke arbeider beneden 18 jaar’ een arbeidskaart had, die door de burgemeester werd afgegeven. Daarop stond naam, geb. datum en bij wie hij inwoonde. Dit originele aandenken heeft hij gekregen van het hfd P&O bij zijn afscheid.
Toen Roelof in Zwolle werkte wilde hij altijd alleen reizen naar Nijeveen. Hij hoefde dan met niemand rekening te houden. In Zwolle, waar nu zo’n 1500 man werkt, werkte hij in de lakmakerij als lakaanmaker. Hij maakte de kleuren van de onderdelen en chassis van de vrachtwagens. In het werkproces is in al die jaren niets veranderd.
Hij had een werkplaats achterop het terrein. Ver van het bedrijf af, vanwege de chemicaliën. Daar stond hij alleen en mengde de verf, maar had ook wel veel contact met de anderen. Hij moest beschermende middelen dragen, maar hield zich daar niet altijd aan, omdat hij het wel lastig vond. Roelof had een lakcomputer, waarin de recepten stonden. De rest was handmatig, niet zoals bij de Gamma. Hij moest zelf de kleuren toevoegen en afwegen. Een keer per maand had hij overleg met de leverancier. Hij had zo zijn eigen toko en hield alles heel netjes.
Wat hij zo leuk vond aan het werk……………..? Hij heeft geen vergelijk met wat anders. Hij kan het niet benoemen. Met name de ‘jongens’ , de collega’s vond hij leuk, veel lol. Elke ploeg bestond uit zestien man en daar ging hij mee om. Lekker mannenpraat, maandag over de voetbal, de Feijenoorders tegen de Ajaxieden. Hij had fantastische collega’s. Eentje vond het ook heel erg dat Roelof weg ging.

 
Hij had aan het begin van zijn loopbaan twee keer het plan om weg te gaan. Hij kon ergens anders wat meer verdienen. Hij ging naar kantoor en zei dat hij zijn ontslag nam. Op de laatste dag vroegen ze hem of hij wilde blijven als ze hem ook dat geld boden. Toen bleef hij en dat is twee keer gebeurd. De tweede keer moest zijn vader op kantoor komen. Roelof mocht daar niet bij zijn. Hij was toen zeventien, achttien jaar. Toen zei zijn vader: ‘blijf jij maar mooi bij B.G. werken. Je krijgt er wat bij’. In die tijd ging het ook echt om centen. Als iemand van een ander hoorde dat hij 3 cent meer had per uur voor hetzelfde werk, dan gingen ze naar kantoor en eisten ook die 3 cent en dat kregen ze dan ook. Een mooie tijd zegt Roelof.
50 jaar lang heeft Roelof met plezier gewerkt. Hij heeft er ook nooit meer over gedacht om weg te gaan. Hij heeft een erg leuke afscheidsreceptie gehad, waarbij zelfs de grote baas uit Zweden met een t.v.-verbinding aanwezig was. Hij en zijn vrouw doen nu van allerlei dingen, samen, maar ook los van elkaar. Ze vermaken zich prima. Hij blijft lid van de Personeelsvereniging. Hij zal nog een paar keer met de gepensioneerden van Scania uitgaan, maar na 5 jaar stopt dat.

Anieta Scholten

Loopbaancoach, P&O'er, schrijfster, partner, moeder

http://www.werkenvanuitpassie.nl

Welkom

Heb je een baan waarin je niet écht gelukkig bent of ben je er ziek van geworden of wil je gewoon eens op zoek naar ander werk? Lees dan bij ‘passieverhalen’ de interviews die ik gehouden heb met mensen die een ‘draai’ in hun loopbaan hebben gemaakt en nu iets doen dat past bij hun passie. Of laat je inspireren door de blogs.

Hulp nodig?

Zelf kun je ook met een beetje lef, inspirerende mensen om je heen en begeleiding van een loopbaancoach een ommekeer in je loopbaan maken en elke dag met plezier naar je werk gaan. Ik wil je daar graag bij helpen. Vul onderstaand formulier in en ik neem contact met je op. Na een (gratis) intakegesprek kunnen we samen bepalen hoe het traject eruit gaat zien en maak ik een offerte.

Aanvraag gesprek